06 December 2004
04:00 -
18:00 - Хамон нега харобмиз ва нимага дунёда 106-чи ўриндамиз?
18:00 - Хамон нега харобмиз ва нимага дунёда 106-чи ўриндамиз?
Ўтган асрнинг бошида Туркистон тарихининг билимдони, рус «идеалист» шаркшуноси Василий Бартольд бу ўлканинг нафакат бой табиатига ва инсон кўли билан ўзгартирилган вохаларига койил колган, балки бу ернинг одамларида - юксак дехкончилик маданиятига эга, савдо-сотик ва хунармандчилик билан шугулланувчи ўтрок ахоли, яъни сартларда юксак тафаккур ва мехнат салохияти мужассамлигини хам хайрат билан таъкидлаган эди. Шу сартларнинг авлодлари - сизу биз, яъни хозирги ўзбеклармиз.
Лекин, афсуски, хар жихатдан жахоннинг номдор давлатларидан бири бўлишга лойик, лекин хонликларга бўлинган, жахолат исканжасида колган “Сартистон“ Россия империясининг мустамлакаси холига туширилди ва тараккиётдан буткул котирилди. “Кизил империя“ эса “миллий-давлат чегараланиши“ натижасида, аслида “бўлиб ташла, сўнг хукмронлик кил“ деган тамойил асосида уни “Ўзбекистон“ деб атаб, “социалистик мехнат таксимоти“ бахонаси билан мутеликда ва аграр-пахтакор ўлка даражасида саклаб келди.
Эндиликда, мана, 13 йилдирки, номдор бўлмасак-да, аммо мустакил давлат бўлиб яшаяпмиз. Хўш, халк хаётида нима ўзгарди? Тараккиёт бўлдими ёки таназзул?
Ўтган хафта бошида жахондаги 111 мамлакатдаги халкларнинг турмуш даражаси хакида «Economics» журналида эълон килинган рейтингда Ўзбекистоннинг сўнгги ўринлардан бирини (106-ўринни) эгаллагани юкоридаги саволларга озми-кўпми жавоб беради. Рейтингда Ўзбекистондан кейинда Тожикистон ва Африка китъасидаги айрим колок давлатлар турибди, холос. Журнал тахририяти рейтинг кузатувларини хакикий ялпи ички махсулот (ЯИП) кўрсаткичи, ахолининг истикомат шароити, ишсизлик даражаси, мамлакатда согликни саклашнинг кандай йўлга кўйилгани, сиёсий эркинликлар каби бир неча мезонлар бўйича олиб борган.
Хулоса шуки, биз киммиз ва хамон нега харобмиз? - деган савол хакида чукур ўйлайдиган вакт келди, чоги. Миллий истиклол гоясининг «озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаётга эришиш» тўгрисидаги сафсаталарини йигиштириб, агар шундай гояга зарурат бўлса, ушбу саволни унинг асоси килиб олиш лозим.
Ўтган асрнинг бошида Туркистон тарихининг билимдони, рус «идеалист» шаркшуноси Василий Бартольд бу ўлканинг нафакат бой табиатига ва инсон кўли билан ўзгартирилган вохаларига койил колган, балки бу ернинг одамларида - юксак дехкончилик маданиятига эга, савдо-сотик ва хунармандчилик билан шугулланувчи ўтрок ахоли, яъни сартларда юксак тафаккур ва мехнат салохияти мужассамлигини хам хайрат билан таъкидлаган эди. Шу сартларнинг авлодлари - сизу биз, яъни хозирги ўзбеклармиз.
Лекин, афсуски, хар жихатдан жахоннинг номдор давлатларидан бири бўлишга лойик, лекин хонликларга бўлинган, жахолат исканжасида колган “Сартистон“ Россия империясининг мустамлакаси холига туширилди ва тараккиётдан буткул котирилди. “Кизил империя“ эса “миллий-давлат чегараланиши“ натижасида, аслида “бўлиб ташла, сўнг хукмронлик кил“ деган тамойил асосида уни “Ўзбекистон“ деб атаб, “социалистик мехнат таксимоти“ бахонаси билан мутеликда ва аграр-пахтакор ўлка даражасида саклаб келди.
Эндиликда, мана, 13 йилдирки, номдор бўлмасак-да, аммо мустакил давлат бўлиб яшаяпмиз. Хўш, халк хаётида нима ўзгарди? Тараккиёт бўлдими ёки таназзул?
Ўтган хафта бошида жахондаги 111 мамлакатдаги халкларнинг турмуш даражаси хакида «Economics» журналида эълон килинган рейтингда Ўзбекистоннинг сўнгги ўринлардан бирини (106-ўринни) эгаллагани юкоридаги саволларга озми-кўпми жавоб беради. Рейтингда Ўзбекистондан кейинда Тожикистон ва Африка китъасидаги айрим колок давлатлар турибди, холос. Журнал тахририяти рейтинг кузатувларини хакикий ялпи ички махсулот (ЯИП) кўрсаткичи, ахолининг истикомат шароити, ишсизлик даражаси, мамлакатда согликни саклашнинг кандай йўлга кўйилгани, сиёсий эркинликлар каби бир неча мезонлар бўйича олиб борган.
Хулоса шуки, биз киммиз ва хамон нега харобмиз? - деган савол хакида чукур ўйлайдиган вакт келди, чоги. Миллий истиклол гоясининг «озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаётга эришиш» тўгрисидаги сафсаталарини йигиштириб, агар шундай гояга зарурат бўлса, ушбу саволни унинг асоси килиб олиш лозим.