Журнал Ҳаракат №3 (24) 2000. Жамият муаммолари
Эрали Сокин - «Юртбоши» ва Туркманбоши! Ким ғолиб?
Шарк хукмдорларининг узига хос анъаналари 70 йиллик компартия даврида хам узгармасдан колганига, бугунги куннинг президентларида замонавий маънодаги маданият, маънавият йуклигига хайрон колмай илож борми?

Илгариги подшолар машварат ва мажлислар утказишганда, бирор шоирнинг газали, хофизнинг ашуласи узига ёкиб колса, чунтагидаги зарбоф хамённи олиб, унинг бошидан тилла тангалар сочишган. Шоир ёки хофиз уни териб олиб, козонини шу билан кайнатган.

Туркманбоши тиллани исроф килмаслик учунми, ёки АКШ долларини тилладан афзал билганиданми, узи хакида койиллатиб шеър тукиган ва кайфияти яхши пайтини топиб укиган шоирни 1000 гохида 2000 доллар билан сийлайди. Буни уша жойга йигилган жамоат куриб туради, хатто телевидение оркали бутун туркман оммасига курсатишади. Сафармурод ога баъзида ярим хазил, ярим чин килиб: “Мен бераётган бу пуллар, менинг уз пулим эмас, бу туркман халкининг пуллари, уларни менга дипломатда олиб келиб беришади, мен эса оз-оздан булиб, сизга узатаман”, дейди.

1999 йили хотин-киз ашулачилардан бири туркманбошини мактаб ёзилган шеърни ашула килиб куйлади. Бу ашулани эшитиб жушиб кетган Туркманбоши хамёнидан 15 минг доллор чикариб ашулачи кизга узатди. Сунг унга, эндиликда у маданият министрининг уринбосари лавозимида ишлаши кераклигини, аммо у когоз ишларига аралашиб юрмасдан жойларда ансамбль очиш билан шугулланиши лозимлигини уктирди. 15 минг доллорни липпасига кистириб олган ашулачи киз, табиийки, унга мингдан-минг рахматлар айтиб, мансаб вазифасини бажаришга киришди.

Бу хил одатларга оддий халкнинг бир кисми, хурсандчилик билан караса, иккинчи бир хиллари, шу хам киликбулдими, ХХ, ХХ1 асрларда хам Урта асрлардагидай иш юритиб булар эканми, деб, хайрон булади.

Узбекистон президенти бундай ишларни очикдан-очикамалга оширмайди. Унинг бир оз маданийлашган методлари бор. Худди туркманистонлик маддохлар каби узбек шоирлари хам уни мактаб шеър ва достонлар, мувашшахлар ёзадилар. «Юртбоши» уларни куриб курмаганликка олгандай булади. Аммо у хакда ёзилган шеърлар, айтилган кушиклар беиз кетмайди: чамамизда, у кишининг гумашталари томонидан хисобга олиб борилади. Куп утмасдан бу шеър ва достонлар (Олимжон Буриевники сингари) чиройли муковаларда китоб килиб чоп этилади ёки (Тулан Низомнинг достонига ухшаб) хали сиёхи куримасдан радио ва телевидение оркали укиб эшиттирилади.

Аммо иш шу билан тугамайди, уларнинг муаллифлари орден ва медалларга, асарлари эса турли мукофотларга куйилади. Масалан, Наманганлик шоир Хабиб Саъдулла «юртбоши»га атаб достон, Тулан Низом эса драматик достон ёзгандан кейин куп утмай Узбекистон халкшоири унвонига сазовар булишди. Олимжон Буриев эса Навоий мукофотига куйилди.

Бундан беш-олти йил олдин И. Журабеков катнашган бир йигинда Азим Суюн деган самаркандлик шоир узининг «юртбоши»ни бургутга ухшатган бир шеърини укиб берган эди. Тез орада у ХалкДемократик Партиясининг органи “Узбекистон овози” (собиккоммунистларнинг “Со-вет Узбекистони”) газетасининг бош мухаррири булди.


* * *
Туркманистон телевидениеси тонг сахардан уз эшиттиришларини: “Агар мен ватанимга, президентимга карши суз айтсам тилим кесилсин, тош отсам кулим синсин, ёмонлик килсам умрим хазон булсин”, деган маънодаги касамни укиш билан бошланади. Хар бир курсатувда (у кайси мавзуга багишланганидан катьий назар) Туркманбоши номи тилга олинади, унинг дохиёна курсатмалари асосида ишланиб пахта, галла планлари бажарилаётгани, куйлардан кузи, сигирлардан бузоколинаётгани уктирилади. Телевизорнинг бир бурчагида эса, Сафармурод оганинг сурати липпиллаб туради.

Узбекистонда бундай купол усул ишлатилмайди: хамма ишлар хамирдан кил сугургандай силликбажарилади. «Юртбоши» хар гал хорижга сафар килганларидан кейин камида 2-3 кисмдан иборат бир неча соатлик фильм яратилади ва унда Ислом аканинг Узбекистон манфаатини кузлаб жуда оламшумул ишларни амалга ошириб келганлари бир неча бор таъкидланади. Бу фильм бир-икки эмас, камида уч-турт марта кайта-кайта курсатилади. Бошка курсатувлар орасида хам «юртбоши»нинг газета ва журналларда чоп этилган, китобларида ёзилган фикрлари дикторлар тамонидан укиб берилади ва бир варакайига ёзиб хам борилади. Куни буйи у кишининг исмлари тахминан 80-90 марта такрорланади.

Узига хос телемушоираларда «юртбоши»га багишланган “Ислом ака кунглимдадир” (О. Матжон) каби шеърлар укилади, хофизлар эса бири куйиб-бири олиб (“Карвонинг бошлайвер “юртбоши”м”,(Хамид Гулом шеъри), “Подшомиз халктамонда”, “Халкни севган хаконингга минг куллук“(Огабой Собиров) тарзидаги ашулаларни куйлашади.

Туркманистоннинг Ашхобод, Тошовуз, Мари, Чоржуй (Туркман-обод), Илолли каби куплаб шахарларида Сафармурод Ниёзовнинг хайкаллари кад кутарган, (хатто ота-оналарига хайкаллар куйилган) хар бир кузга ташланадиган бинонинг пештокида эса туркманбошининг сурати ва ёнида: “Халк, Ватан, Туркманбоши”, деган ёзув бор. Айтишларича, С. Ниёзов узининг подшо булишини мактабда, олтинчи синфда укиётганда билган ва дафтарларидан бирига: “Халк, Ватан, Туркманбоши”, деб ёзган экан. Хозир Туркманистоннинг унлаб шахар ва кишлокларидаги юзлаб, минглаб биноларга ушбу 12 яшар боланинг каламидан чиккан сузлар ёзилганини куриб, туркман дугонларнинг фаросатига койил коласиз.

1999 йилгача «юртбоши»нинг майда хайкалчалари ва суратлари туман ва вилоят рахбарларининг, корхона бошликларининг хоналарида кад ростлаб турарди. Аммо кучаларда бу кишининг суратларини курмасдик. Худога шукур оми узбекнинг орзулари ушала бошлади: 1999 йил охирларидан (у киши президентликка “сайланиш” арафасидан) бошлаб «юртбоши»нинг хар бири етти газ келадиган улкан суратлари кучаларга чикди, майдонларга осилди. Бир шуринг кургур математик Тошкент шахри ва вилоятидаги кучалар ва майдонларга осилган суратларни санаб чикибди - улар нак99та экан. 12 та вилоят ва Кораколпогистон Республикасининг шахар ва кишлокларига хам шунчадан осилган булса, суратлар сони икки мингдан ошибди, деб кулиб юрибди. “Яна бир икки йил шу темпда ишланса, туркманбоши юртбошидан анча оркада колиши аник. Чунки, Туркманистонлик дустларимиз хафа булмасин-ку, бу мустакил ва нейтрал республикада шахарлар, вилоятлар сони унчалик куп эмас”, - дейди у ё фахрланиб ё масхара килиб.

1998 йили «юртбоши» “Узбекистон кахрамони” унвонига сазовар булиши лозим булган бир мажлисда унинг номзоди кахрамонликка лойиклиги айтилгач, у киши: “Йук, уят булади”, деб туриб олди. Аммо Э. Вохидов, А. Орипов каби маддох - э, кечирасиз, шоирлар “шу унвонни олмасангиз булмайди”, деб туриб олишди. Хатто Эркин Вохид хар галгидай, икки ёклама килиб: “Агар шу унвонни биринчи булиб Сиз олмасангиз, хеч ким олишга ботинмайди”, деб эълон килди ва шундан кейин «юртбоши» “Узбекистон кахрамони” унвонини олишга «рози» булди. Абдулла Ориф ва Эркин Вохиднинг бу хизматлари унутилмаган экан, улар хам бирин-кетин Узбекистон кахрамони булишди. Рахмат Сизга бир-бирига орден улашаётган, унвон бераётган “кахрамонлар”.

1999 йилнинг охирларида Туркманбоши туркман парламенти томонидан умрбод президентликка сайланди. Бу сайланиш эпозоди (худди Узбекистондаги парламентдаги мажлисдаги каби) антика булди. Парламент аъзолари ва оксоколлар туркманбошига: “Сизни умрбод президентликка сайламокчимиз”, деб эълон килишди. Туркманбоши бунга рози эмаслигини айтиб, гуё, оёктираб туриб олди. Парламент аъзоларидан баъзилари чикиб: “агар Сиз бу ишга рози булмасангиз, биз залдан чикмай утираверамиз”, деб касам ичишди. Сафармурод гуё чор-ночор умрбод президентликка «рози булди». Шундан кейин тилладан ясалган, унинг умрбод президент булганлигини билдирадиган (аслида узининг тавсияси ва кумаги билан ишланган) шилдироктузук-маржонни буйнига илишди.

«Юртбоши» оркада колаётган айрим жабхалар бор. Масалан, у киши хозирча камтарлик килиб, шахар ва кишлокларга уз номларини куяётгани йук. Холбуки, Ниёзов - совет замонида Ленин номида булган деярли барча шахар, канал, колхоз ва совхозларга, кучаларга уз номини куйишга улгурди. Хозир Ниёзов номига куйилган жойларнинг сон-саноги йук. Эндиликда хисобдан адашиб кетмаслик, бирон жойда туркманбоши ёки Ниёзов номини янглиш ишлатмаслик учун бутун туркманистонни Сафармурод Туркман-бошиобод деб аташмокчи эмиш.

Афсус, «юртбоши» бу сохада янада оркада коладиган булди. Чунки, Тошкентдаги кадимий Кукча дахасидаги янги ном билан атала бошланган Исломободга ухшаган айрим гузарларни хисобга олмасак, «юртбошимиз» номига куйилаётган жойлар жуда-жуда кам.

Туркманбоши анча очикодам. У узугини уйнаб туриб, бу узук фалон миллион туради, у меники эмас, туркманларники, мен уни факат саклаб бераман, дея олади. Ёки Швецария банкида 4 миллиард пул бор. У менинг номимга куйилган, у хам туркманнинг пули. Бошкалар еб кетмасин, деб уз номимга куйдирдим, дейди. Ислом ака Швецария банкига куйилган пуллари, Узбекистонда чикаётган тилланинг микдори хакида лом-мим демайди. “Мен Супермуродга ухшаган гул, эмасман”, деб уйлайди у. Аммо одамлар хам гул эмаслигини хисобга олмайдиганга ухшайди. Агар улар “юртбоши” уйлагандай гул булишса, унинг Швецария банкига куйилган 8,5 миллиард долларини, гаров сифатида куйилган тиллаларнинг микдорини каердан билишарди.

«Юртбоши» Туркманбошидай содда одам эмас, бундай содда гапларни айтмайди, мураккаб гапларни сузлайди. Бозор иктисодиёти хакида гап кетса, бир соат бозорни таърифлайди. Хар бир халкни бозорига караб бахолаш кераклиги, хамма гап бозорда эканлиги хакидаги халкнинг чунтагидан тушиб колган гапни икки соатга чузиб айтишни унутмайди. Рост-да, бир гапни турли шаклга солиб 8 марта такрорласа, 30 минут утиб кетади. Кейин бозордан айри иктисодиёт икки соат таъриф-ланади. Швецарияда сакланаётган пуллар, чет элларга гаров тарикасида берилган тиллалар хакида гапирил-майди. Келажаги буюк юртнинг пре-зиденти бу каби “майда” масалалар хакида гапиришдан ор килса керак.


* * *
Туркманбошининг (худди «юртбоши»ники каби) яна бир антика одати бор: у министрлар, хокимлар ва юкори мартабали амалдорларни йигиб мажлис килишни хуш куради. Бу мажлисларнинг деярли барчаси телевидениедан олиб курсатилади. (Бир киши учун хизмат киладиган ошкораликни каранг) Мажлисда туркманбоши («юртбоши» хам) факат узлари гапиришади. Туркманбоши кизишиб кетиб кишлокхужалигидан саноатга, куйчиликдан туячиликка, газ саноатидан энергетикага утиб кетганини узи хам билмай колади. Бирдан кони кайнаб у ёки бу министрга: “Сен нега яхши ишламаяпсан, шу соатдан эътиборан сен министр эмассан, бушадинг”, дейди. Залга куз югуртириб, “Ху, фалончи, сен шу ердамисан? Бугундан бошлаб анавини урнига сен министр булдинг”, дейди. Афтидан юкорида айтилган, дипломатда олиб келинган доллорларнинг кучи бу ерда унинг тилига куч берса керак.

Министрликдан бушаган енгил тортиб уйига кетади, янги министр унинг урнини курка писа эгаллайди. Чунки кандай ишлашидан катьий назар эрта-индин узининг такдири хам узидан олдинги вазирники каби булишини билади. Шу тарика хар бир мажлисда бир министр ёки катта лавозим эгаси бушаб урнига бошка бир киши утиради. Аммо, наза-римизда, бушаган хам, бошликбулган хам унчалик хафа ёки хурсанд булмайди. Чунки, замон айланиб турибди, вакт келиб, одам топилмай колиши, (агар дипломат операцияси яхши уринланса) яна эски урнига утириши, жуда булмаса жиян-пиянини утиргизиши мумкин. Вазирликда ишла-ётган оддий ходимлар хам бир-бирига: “замоннинг шу кетиши булса, тез орада биз хам министр буламиз” дейишади.

Министрлар ва хокимларнинг алмашиши Узбекистонда сал бошкачарок. Кайсидир хоким ёки министр узгарадиган булса, олдиндан комиссия бориб, ишини обдан текширади. Ишдаги камчиликлар бирма-бир курсатилади. Хисобот тайёрланиб, президент столига куйилади. Вакти-соати келганда уша катта ишлайдиган вилоятда Вилоят депутатларининг сессияси чакирилади ва “юртбоши” бу мажлисда узундан-узокмаъруза килади. Маъруза эхтирос билан олиб борилади. “Нега халкнинг ахволига карамайсиз? Нега узларинг дангиллама ховлиларда яшаб одамлар чакана уйларда туришлари керак? Нега Сизлар кази-карта еганда фукаронинг куни чой ва нонга колиши керак, кани инсоф?” сингари жушишлардан тортиб, вилоятнинг пахта планини бажармаганлиги-ю, галладан оркада колганлигигача тилга олинади. Гап орасида вилоят рахбарининг катта туй килгани, камтарликни йигиштириб куйгани айтиб утилади. Шу тарика вилоят рахбари ёки министр ишдан олинади ва унинг урнига бошкаси утиради. Аммо янги “катта” уз жойини эгаллагач, «юртбоши» “Энди булар иш булди, бу камчиликларнинг сабабчиси фалончи, пистончи, деб айбдорни ахтариб утирманглар, янги булган рахбар яхши ишласа бас”, деб писанда хам килиб куяди. Шу тарика худди Туркманистондаги каби ёпигликкозон ёпиглигича колиб кетаверади.

Туркманбоши ва «юртбоши»нинг маошларни ошириш усулида алохидаликлар бор: туркманбоши жушиб кетган кунларининг бирида туркман халки америкаликлардан нега кам булиши керак, вакт келиб, бир икки йил ичида хар бир туркманнинг уйида иккитадан “мерседес” туради, деб юборганини купчилик эшитган. Шундан сунг хамма хам “мерседес” минавермагач, туркманистонликлар учун газ, чирок, туз текин, деб эълон килган. Бозор иктисодиётига утган юртда бундай нарсаларнинг текин булиши ажабланарли булса-да, халкбундан шод булиб дуч келган жойни газлаштириб, кучаларда хам газ ёкиб исинишмокда. Туркманистонда кундузлари хам чирокёкилса, хеч ким ажабланмайди, чунки у текин. Аммо туркманбошини бир одатига, маошларни оширишига «юртбоши» хам тан бермай иложи йук. 1999 йил охирида у телевидениеда чикиб, туркманларнинг биронтаси хам камбагал булмаслиги лозим, уларнинг хаммасининг ойлиги 500 минг манатдан кам булмасин, деб эълон килиб юборди. Ишлаётган туркманлар бундан жуда хам хурсанд. Энг кам ойлик 500 минг булса, улар Узбекистонда нафакат кам маош олаётганлар, хатто куп маош олаётганлардан хам купрокойликни - 25 минг сумга тенг манатни олишади. Узбекистонда энг кам ойлик маоши 1700 сумдан ошмайди. Бу пулга икки кило гуштни ялиниб ёлвориб олиш мумкин. Демак, Туркманистонликлар-нинг энг кам маоши Узбекис-тонликларнинг энг кам маошидан ун бир баравар катта. Афсуски, Туркманистонликларнинг хаммаси хам иш топаолган эмас-да...

Узбекистон хам Туркманистон каби “Келажаги буюк мамлакат”. Аммо бу ерда ойлик маошлар Туркманистондагидай тарзда оширил-майди. Маош ошишидан бир, гохида икки ой олдин бу хакда шов-шув булади: «юртбоши» ёки бирон молия вакили чикиб якинда ойлик маошлар 50 фоиз ёки 2 баравар ошади, деб эълон килади. Бозорлар ва магазинларда эртасигаёкнархлар осмонга чикади. Айтилган муддат келганда, (маошингиз 500-600, борингки, 2000-3000 сумга ошганда) бозордаги нархлар хам беш-олти мингга ошиб турган булади. Шу тарика, бозорчилар ва магазин-чиларнинг пичоги мой ва асал устида “жавлон урганда“, ишловчиларнинг шурига шурва тукилади. Бир ойлик маошига 10 кило ун ололмай юрган одамлар бу юртда купчиликни ташкил килади. Аммо телевидение, радио Узбекис-тоннинг келажаги буюклигидан гапиришдан бушамайди, газеталар ёзиб, шоирлар мадх этиб чарчамайди...

Хар икки мустакил Республика учун муштарак хусусиятлар хам йукэмас. Хар иккаласида хам оммавий ахборот воситалари бир одамга хизмат килади. Хар икки юртда хам демократия, бозор иктисодиёти каби атамалар куп ишлатилади. Аммо уларни халкуз хаётида хис этмайди. Оммавий ахборот воситалари факат ривожланиш, юксалийш хакида сузлайди, аммо тараккиётнинг узи куринмайди.

Ажабланарли жойи шундаки, шунчалик “якин” булишгани билан бу икки президент хеч бир-бири билан келишаолмайди. «Юртбоши» бошка кушнилар катори Сафармуродни хам ёмонлаб туради, жуда булмаса, Супермурод, деб калака килади. Туркманбоши эса тунини тескари кийиб, Узбекистоннинг биронта фукаросини Туркманистонга утказманг-лар, деб, утганларидан фалон доллар жарима олинглар, деб буйрукберади. Шу тарика чегараларда хар хил мажоролар булиб туради. Якинда Туруманистон ва Узбекистон чегарасида булиб утган фожиа шулардан бири.

Маълум булишича, узбекис-тонлик бир фукаро Тошовуз вилоятидан кувур олиб утаётан экан. Туркман божхонасидагилар ундан бу кувурларнинг бахосидан хам ортикрокпора талаб килибди. Уртада низо келиб чикиб, жанжал бошланибди. Бу жанжалда узбекистонлик фукаронинг угли улдирилибди. Углининг улимига чидай олмаган фукаро уша жойдаги туркман божхоначилар ва милициясидан 5 кишининг устига бензин сепиб, уларни халок этибди. Назаримизда бу бир-икки кишининг эмас, Узбекистон ва Туркманистон божхона сиёсатининг фожиасидир.


* * *
Бас, етар, Туркманистон ва Узбекистондаги анъаналар, одатлар бирлигидан келиб чикиб, энди баъзи бир мантикий хулосалар хам чикарайлик.

Биринчи мантикий хулоса шуки, орадан бир-икки йил утмай туриб Узбекистонда хам Ислом Каримов номига куйилган шахар ва кишлоклар, кучалар пайдо булади.

Иккинчи мантикий хулоса шуки, бир-икки йил утар-утмас, кайсидир шуринг кургур зиёли (балки бирон-бир шоир) “юртбоши”миз номига мактуб битиб, уни газетада очикхат тарзида бостиради: мактубида “юртбоши”ни Сафармурод каби умрбод президент булиб колишга ундайди ва у хам парламент мажлисларидан бирида туркманбоши каби умрбод президент булишга “чор-ночор” рози булади...

Ёки (учинчи мантикий хулоса шуки) умрбод президент булиш масаласи парламентда кун тартибига куйилади ва осонгина хал этилади...

Ва ё (туртинчи мантикий хулоса шуки) кайсидир устаси фаранг маддох бу масалани умумхалкреферендуми тарзида хал этиш лозимлигини “кутариб” чикади ва бу референдумда, халк(илгари узбекистонликлар СССР таркибида коламиз, деб 100 фоиз “овоз” беришганидай, эндиликда, “бутун омма” ““юртбоши”миз умрбод президент булсин”, деб) 150 фоиз “овоз” беради.

Хуллас, Туркманбоши ва “юртбоши”нинг килаётган ишлари шаклан озгина фарккилиши мумкин, аммо мазмунан бир хил. Энг катта хулоса шуки улар бир-биридан енгилмайди.